معرفی کتابخانه دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران

کتابخانه دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران یکی از بزرگترین کتابخانه های تخصصی دامپزشکی ایران است و مجموعه ای غنی وگسترده از منابع گوناگون در زمینه های مختلف دامپزشکی را در بر می گیرد. این کتابخانه بر حسب نیازهای علمی و آموزشی اعضاء هیئت علمی و اولویتهای تحقیقاتی دانشکده به گرد آوری منابع می پردازد. فضای کنونی کتابخانه 650 متر مربع مساحت دارد، دارای سه تالار مطالعه بوده و دارای بخش های فهرست نویسی ، بخش امانت کتاب و بخش نشریات و پایان­نامه هاست. کتابخانه دانشکده دامپزشکی در ضلع غربی در طبقه اول دانشکده دامپزشکی واقع شده است که شعبه ای از ان در بیمارستان آموزشی و پژوهشی مردآباد کرج قرار دارد. کتابخانه به صورت قفسه باز اداره می شود و منابع مختلفی را به صورت چاپی و الکترونیکی دارا می باشد. شرایط عضویت ، امانت کتاب و  پایان نامه و همچنین شرایط استفاده از سایر خدمات کتابخانه براساس آیین نامه کتابخانه های دانشگاه تهران می باشد.

اهداف

فراهم آوردن امکان دسترسی به منابع علمی و پژوهشی و نیز آموزش شیوه استفاده از آنها در جهت ارتقاء سطح کیفی خدمات کتابخانه به منظور رفع نیازهای اطلاعاتی مراجعه‏ کنندگان.

 

بخش پایگاه های اطلاعاتی (نشریات) و پایان نامه ها

نام مسئول: خانم جان محمدی  

این بخش محلی برای نیازسنجی، شناسایی، گردآوری، نگهداری، سازماندهی، بازیابی و اشاعه اطلاعات منابع الکترونیکی در حوزه دامپزشکی است. در این بخش تلاش می شود تا ضمن اشتراک و پیگیری پایگاه های اطلاعاتی از خدمات دیگری همچون تحویل مدرک جهت تامین نیازها، و نیز فراهم ساختن امکان دسترسی سریع و آسان به منابع اطلاعاتی به منظور پشتیبانی از هدفهای آموزشی و پژوهشی دانشگاه صورت گیرد. قابل ذکر است که کلیه مدارک درخواستی در قالب دو مجموعه کتابخانه دیجیتال دانشکده و آرشیو مقالات دامپزشکی سازماندهی شده و قابل بازیابی هستند. ضمن اینکه در این بخش دسترسی به پایان نامه های دانشکده نیز امکانپذیراست و سازماندهی آنها توسط این بخش صورت می گیرد. جهت همسان سازی پایان نامه ها، همکاری نزدیکی بین واحد مزبور با واحد آموزش در جهت تدوین الگوی و فرمت نگارش پایان نامه ها دارد و دانشجویان جهت تطبیق و تایید پایان نامه ها با فرمت دانشکده قبل از صحافی می بایست به این بخش مراجعه نمایند. این بخش از ساعت 8 الی 15:30 به ارائه خدمات می پردازد. پاسخگویی در این بخش  به صورت حضوری، تلفنی و از طریق پست الکترونیک vetlibut@yahoo.com انجام می شود.

برخی از فعالیت های این بخش به شرح ذیل می باشد:

  • برنامه ریزی و مشارکت در تهیه پایگاه های اطلاعاتی
  • ارایه خدمات اطلاع رسانی حضوری و غیرحضوری به مراجعان
  • برگزاری کارگاه های آموزشی در راستای آشنایی دانشجویان با پایگاه های اطلاعاتی
  • خدمات تحویل مدرک برای دسترسی به اطلاعات خریداری نشده
  • تهیه کتاب­ها و منابع دیجیتال
  • آموزش نحوه جستجوی پایان نامه ها و دسترسی به آنها
  • بررسی و کنترل پایان نامه ها و مطابقت آنها با الگوی ارائه شده توسط دانشکده

 

بخش سفارش و سازماندهی کتب

نام مسئول: خانم نیاکان

تهیه و گردآوری کلیه منابع چاپی موردنیاز کاربران، با هدف کمک به برنامه‌های آموزشی و پژوهشی دانشکده، انتخاب منابع اطلاعاتی و الویت‌بندی آنها با همکاری گروه­های آموزشی، براساس بودجه تخصیصی، در این بخش به مرحله اجرا در می‌آید.
تهیه مجموعه منابع از طریق ارتباط با ناشران و کارگزاران ایرانی و خارجی، شرکت و خرید از نمایشگاه های سالیانه و و اهداء صورت می‌گیرد. از دیگر فعالیت های این بخش سازماندهیست که هدف اصلی ان ایجاد نظمی است که مراجعه کننده بتواند به سهولت منبع موردنیاز خود را در میان سایر منابع اطلاعاتی بیابد. بفعالیت های فهرستنویسی منابع اطلاعاتی فارسی و لاتین با استفاده از رده بندی کنگره و شیوه های نوین در امر ذخیره و بازیابی اطلاعات در این بخش انجام می پذیرد.

 

  • دریافت منابع اهدایی
  • اطلاع‌رسانی منابع جدید
  •  پاسخگویی و همکاری با اعضای هیئت علمی و دانشجویان در تهیه منابع موردنیاز
  • فهرست‌نویسی توصیفی منابع اطلاعاتی فارسی و لاتین بر اساس قواعد انگلوامریکن
  • فهرست‌نویسی تحلیلی کتابهای فارسی و لاتین براساس سر عنوانهای موضوعی فارسی و لاتین
  • رده‌بندی کتابهای فارسی و لاتین براساس رده‌بندی LC
  • جستجوی اطلاعات کتابشناختی از بانکهای اطلاعاتی و پایگاههای اطلاعات کتابشناختی آنلاین موجود
  • ارتباط با سایر بخشها برای ایجاد هماهنگی بیشتر در کارها

 

بخش امانت و سالن مطالعه

نام مسئول: آقای بزمه

نام مسئول : خانم عبداله زاده

شماره تماس: 61117031

فعالیتهای کتابخانه در جهت رفع نیازهای کاربران آن می باشد که شاخص ترین آنها توسط بخش امانت می گیرد .در میز امانت کتابخانه ضمن انجام خدمات عمومی کتابخانه کتابدار نیازهای کاربران را به بخش های فراهم آوری و سفارشات منابع نیز منتقل می کند. مخزن کتابهای کتابخانه دانشکده دامپزشکی به صورت باز اداره می شود و مراجعه کننده می تواند به راحتی کتابهای مربوط به یک موضوع را از نزدیک مشاهده و تورق نماید. میز امانت از ساعت 8 الی 17 پاسخگوی مراجعان است.

اهم فعالیت های این بخش عبارتند از:

  • عضویت و تسویه حساب
  • کمک به مراجعه کنندگان برای یافتن منابع  
  • پیگیری کتابهای دارای تاخیر رزرو شده
  • امانت منابع کتابخانه
  • رزرو کتاب و منابع کتابخانه
  • وجین کتابهای قدیمی
  • تمدید منابع
  • گردآوری کتابهای آسیب دیده و اقدام جهت صحافی آنها

 

کتابخانه دیجیتال و ورود اطلاعات

مسئول: خانم بهارلو

کلیه کارهای تایپی اعم از نامه های اداری، تهیه گزارشات توسط این بخش صورت می گیرد. ورود اطلاعات کتابخانه دیجیتال نیز توسط این بخش صورت می گیرد.

اهم فعالیت های این بخش به صورت مختصر عبارتند از:

  • ورود اطلاعات در کتابخانه دیجیتال
  • همکاری در تهیه گزارشات
  • همکاری در تهیه تازه های کتاب
  • پشتیبانی از سایر بخش ها

 

شماره تماس بخش های مختلف کتابخانه

نام بخش

نام مسئول

شماره تماس

مدیریت کتابخانه

دکتر فاطمه جالوسیان

61117161

میز امانت کتابخانه

خانم عبداله زاده- آقای بزمه

61117031

سفارش و سازماندهی کتب

خانم نیاکان

61117182

پایگاه­های اطلاعاتی و پایان نامه ها

خانم جان محمدی

61117035

ورود اطلاعات و میز مرجع

خانم بهارلو

61117034

شیفت بعدازظهر

آقای برجی

61117031

کتابخانه بیمارستان آموزشی و پژوهشی دانشکده دامپزشکی(مردآباد)

خانم چمن افروز

18-6204117(0263)

 

 

ساعت کاری بخش های مختلف کتابخانه

 

نام بخش

روز

ساعت

میز امانت کتابخانه

شنبه - چهارشنبه

17-8

سفارش و سازماندهی کتب

شنبه - چهارشنبه

15:30-8

پایگاه­های اطلاعاتی و پایان نامه ها

شنبه - چهارشنبه

15:30-8

ورود اطلاعات و مرجع

شنبه  - چهارشنبه

15:30-8

تالار مطالعه

شنبه- چهارشنبه

18-8

کتابخانه مردآباد

شنبه- چهارشنبه

15-9

  

 

 

آدرس: خیابان آزادی- نبش خیابان قریب- دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران- ساختمان اصلی- طبقه اول

صندوق پستی: 6453 – 14155 تلفن: 61117031

پست الکترونیکی کتابخانه: vetlibut@yahoo.com

 

مطلب انتخاب شده دیگر موجود نیست.

تالار مطالعه    

ساعت کاری تالار مطالعه چگونه است؟

تالار مطالعه از ساعت 8 صبح تا 18 از شنبه تا چهارشنبه فعال می باشد. البته قابل ذکر است که ایام تابستان ساعت کاری کاهش می یابد.

آیا امکان افزایش ساعت کاری تالار مطالعه وجود دارد؟

 بله، در ایام امتحانات با توجه به صلاحدید رئیس کتابخانه ساعت کاری کتابخانه افزایش می یابد که  از طریق کانال تلگرام دانشکده و اخبار سایت کتابخانه اعلام می شود.

آیا امکان مطالعه در کتابخانه در روزهای پنج شنبه و جمعه نیز وجود دارد؟

برخی از پنج شنبه­ها به دلیل تقاضای بالا تالار مطالعه با اعلام قبلی فعال و دایر است. اما در سایر تعطیلات دانشجویان می توانند از تالار مطالعه کتابخانه مرکزی استفاده نمایند.

آیا برای استفاده از سالن مطالعه نیز باید به عضویت کتابخانه درآمد؟

بله

میز امانت

ساعت کاری میز امانت چگونه است؟

میز امانت همه روزه به جز پنج شنبه ها و جمعه ها از ساعت 8 تا 17 فعال می باشد.

چه کسانی می توانند عضو کتابخانه شوند ؟

1-دانشجویان 2- کارکنان 3- هیئت علمی

مدارک لازم برای عضویت در کتابخانه چیست ؟

 1- یک قطعه عکس 2- کارت دانشجویی

شرایط استفاده از کتابخانه برای دانشجویان واعضای هیئت علمی سایر دانشگاه ها ومراکز آموزشی چگونه است؟

با عضویت آزاد(پرداخت هزینه، دو قطعه عکس و کارت دانشجویی یا کارت های مربوط به سازمان) امکان استفاده از کتابخانه وجود دارد.

مراجعین کتابخانه از چه راه هایی میتوانند به جستجوی منابع مورد نیاز خود بپردازند ؟

در قسمت جستجوی منابع در سایت کتابخانه با توجه به نوع منبع موردنظر می توانند به جستجوی منابع بپردازند.

آیا می توان مهلت امانت منابع به امانت گرفته شده را تمدید کرد ؟ 

بله، بستگی به نوع امانت دارد.

آیا می توان با کارت عضویت فرد دیگری منابع کتابخانه را به امانت گرفت ؟

 خیر

چگونه می توان مدت امانت را تمدید کرد؟

می توان با تماس با شماره 61117031 و هماهنگی با مسئول میز امانت، امانت را تمدید نمود البته در نرم افزار آذرسا امکان تمدید به صورت الکترونیکی نیز وجود دارد.

دسترسی به کتابها در مخزن چگونه است؟

مخزن کتابها به صورت قفسه باز اداره می شود و مراجعه کننده می تواند به کتابهای یک موضوع به صورت مستقیم دست یابد.

برای دسترسی به کتابهای موردنظر چه باید کرد؟

برای دسترسی به کتاب موردنظر با توجه به اطلاعاتی که از کتاب دارید در نرم افزار کتابخانه(از سایت کتابخانه بخش جستجوی منابع و کتابهای چاپی کتابخانه را) جستجو نموده و پس از بازیابی کتاب موردنظر در نرم افزار شماره رده آن که متشکل از حروف و اعداد انگلیسی است را به صورت کامل یادداشت نمایید. حال برای پیدا کردن کتاب با توجه به شماره های رده اصلی که بالای قفسه ها درج شده اند و شماره رده کتاب، به قفسه مربوطه مراجعه نمایید.

آیا کتابخانه دوره های آموزشی دارد؟

بله

مراحل تسویه حساب نهایی دانشجویان با کتابخانه چگونه است ؟ 

تحویل پایان نامه و سی دی، سپس مراجعه به میز امانت جهت اطمینان از اینکه دانشجو کتابی در امانت دانشجو نباشد.

بخش پایان نامه ها

ساعت کاری بخش پایان نامه ها چگونه است؟

   این بخش از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 تا 15:30 فعال است.

دستیابی به پایان نامه ها چه شرایطی دارد؟

کلیه دانشجویان دانشگاه تهران امکان استفاده از پایان نامه های موجود در دانشکده را دارند. اما سایر دانشجویان باید با همراه داشتن کارت شناسایی معتبر  به عضویت  آزاد کتابخانه دانشکده در آمده سپس از این امکان برخوردار گردند.

چگونه می توانم اصل پایان نامه را مطالعه نمایم؟

اصل پایان نامه را صرفاً در محل کتابخانه مربوطه می توانید مطالعه نمایید و قابل امانت نیست.

برای گرفتن پایان نامه جهت مطالعه چه باید کرد؟

با توجه به راهنمای جستجو در پایان نامه ها( که در بخش آموزش کاربران در سایت کتابخانه بارگذاری شده است)، در نرم افزار جستجو نمایید سپس شماره ثبت کتابخانه دانشکده دامپزشکی را از میان اطلاعات رکورد یادداشت نمایید و سپس به مسئول بخش پایان نامه ها مراجعه نمایید.

آیا فرمت خاصی برای نگارش پایان نامه در دانشکده تنظیم شده است؟

بله، جهت نگارش پایان نامه لازم است با توجه به مقطع تحصیلی به الگو و تمپلیت پایان نامه که در قسمت پایان نامه ها بارگذاری شده است مراجعه نمایید.

آیا پایان نامه دانشجویان جهت مطابقت با الگوی پیشنهادی دانشکده کنترل می شود؟

بله، جهت کنترل پایان نامه قبل از صحافی لازم است پایان نامه توسط کتابخانه دانشکده بررسی و تایید شود.

در صورت عدم بررسی پایان نامه قبل از صحافی، و وجود ایراد در پایان نامه، ضمن تصحیح ایرادات پایان نامه بایستی مجددا تهیه و صحافی شود.

شماره ثبت پایان نامه را از کجا تهیه کنم؟

جهت دریافت شماره ثبت پایان نامه به واحد آموزش دانشکده مراجعه نمایید.

نحوه ی تسویه حساب با کتابخانه دانشکده دامپزشکی به چه صورت می باشد؟

جهت تسویه حساب با کتابخانه لازم است دانشجو پس از تهیه و صحافی پایان نامه و انجام امور اداری مربوط به آن از جمله تایید و امضای پایان نامه توسط رئیس دانشکده، معاون آموزشی و استاد راهنما، به همراه یک سی دی و یک نسخه پایان نامه صحافی شده به کتابخانه مراجعه نماید. قابل ذکر است که لازم است قبل از اقدام به تسویه حساب با کتابخانه کارت دانشجو باطل گردد.

اطلاعات داخل سی دی مربوط به پایان نامه برای تسویه چه باید باشد؟

15 صفحه اول پایان نامه (از صفحه بسم اله تا پانزدهمین صفحه پایان نامه که ممکن است این 15 صفحه متن اصلی را دربرنگیرد) در فرمت های Word و PDFکه مشابه پایان نامه چاپی بوده و کلیه صفحات دارای امضا نیز اسکن شده و درجای خود قرار گیرند.

کل پایان نامه در فرمت های Word و PDF که مشابه پایان نامه چاپی بوده و کلیه صفحات دارای امضا نیز اسکن شده و در جای خود قرار گیرند.

توجه نمایید که حجم هریک از فایل های Word و PDF نباید بیشتر از چهار مگابایت باشد.

نحوه تسویه حساب با کتابخانه مرکزی دانشگاه چگونه است؟

جهت تسویه حساب با کتابخانه مرکزی لازم است دانشجو قبل از مراجعه به کتابخانه مرکزی با کتابخانه دانشکده تسویه نموده و شماره رکورد را از کتابخانه دانشکده دریافت نماید. جهت تسویه حساب با کتابخانه مرکزی یک عدد سی دی با اطلاعاتی که ذکر شد نیاز است. قابل ذکر است که یک نسخه از پایان نامه چاپی نیز جهت تطبیق همراه دانشجو باشد که پس از تطبیق به وی بازگردانده خواهد شد.

چگونه می توانم نسخه فیزیکی پایان‏ نامه را مطالعه نمایم؟

با ارائه شماره ثبت پایان نامه مورد نظر به کتابدار قسمت پایان نامه ها، می توانید نسخه فیزیکی پایان نامه را دریافت کرده و داخل بخش مطالعه کنید.

آیا می توان پایان نامه ها را به امانت برد؟

خیر فقط در محل استفاده میشود.

آیا سی دی پایان نامه ها داده می شود؟

خیر.

آیا امکان تهیه کپی یا عکس از متن پایان نامه ها وجود دارد؟

در صورتی که از تاریخ دفاع پایان نامه دو سال گذشته باشد امکان تهیه کپی و عکس از آن وجود دارد در غیر این صورت مراجعه کننده تنها می تواند از پایان نامه یادداشت برداری کند.

در حال حاضر برای پایان نامه هایی که دو سال از تاریخ دفاع آنها نگذشته است، فقط امکان سفارش 50 صفحه اول آنها از طریق کتابخانه مرکزی  وجود دارد  جهت دریافت اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

بخش نشریات و اطلاع رسانی

برای جستجوی مقالات به کمک نیاز دارم آیا این خدمات در کتابخانه وجود دارد؟

برای آشنایی با نحوه جستجو در این منابع سعی کنید در کارگاههای آموزشی دانشکده شرکت کنید .

آیا امکان دسترسی به اینترنت وایرلس در کتابخانه دانشکده وجود دارد؟

بله، دسترسی به اینترنت وایرلس برای دانشجویان دانشکده پس از دریافت رمز امکانپذیر می باشد برای این امر لازم است عضو دانشکده به همراه دستگاه خود به کارشناس بخش انفورماتیک و شبکه دانشکده که در ساختمان آناتومی بخش امور فرهنگی مستقر می باشد مراجعه نماید.

آیا امکان استفاده از پایگاه­های اطلاعاتی در خارج از شبکه دانشگاه وجود دارد؟

بله ، در صورتی که عضو دانشگاه تهران و دارای نام کاربری و کلمه عبور هستید با نصب UTVPN بر روی سیستم خود می توانید از پایگاه­های اطلاعاتی و سامانه های دانشگاه تهران در خارج از دانشگاه استفاده نمایید.

چگونه می توانم نام کاربری و کلمه عبور برای دسترسی به سامانه های مختلف(ایمیل، آموزش، پایگاه های اطلاعاتی...) را درخواست کنم؟

در حال حاضر صدور نام کاربری و کلمه عبور تنها برای کاربران وابسته به دانشگاه تهران (دانشجویان و اعضای محترم هیات علمی و پرسنل) امکان پذیر می باشد. جهت ثبت نام و دریافت نام کاربری، با مراجعه به سامانه شناسه یکتا به آدرس https://utid.ut.ac.ir/ از منوهای بالا دریافت شناسه یکتا را انتخاب نمایید. فرم ها را به ترتیب تکمیل نمایید  و  در ادامه پس از دریافت کد ارسالی از طریق روش ا نتخابی که می تواند موبایل یا ایمیل باشد کد ارسالی را در کادر وارد نموده و در مرحله بعد نام کاربری متناسب با نام و نام خانوادگی که از این پس بعنوان نام کاربری میل دانشگاه نیز خواهد بود به همراه کلمه عبور را تعریف نمایید. . تایید نام کاربری و رمز عبور شما از طریق ایمیل های عمومی به اطلاع شما خواهد رسید.

آیا در کتابخانه دانشکده کارگاه­های آموزشی استفاده از منابع کتابخانه برگزار می­ شود؟

بله، کارگاه های آشنایی با پایگاه های اطلاعاتی و جستجوی منابع به صورت دوره ای و با توجه به نیاز کاربران برگزار می‌شود. اطلاع رسانی برگزاری این کارگاه ها از طریق پورتال کتابخانه، در قسمت اخبار و کانال های تلگرام دانشگاه(@utnewsline) و دانشکده(@vetmedutofficia)  و کتابخانه مرکزی(@UT_Central_Library) اطلاع رسانی می شود.

دانشگاه تهران به چه پایگاههای اطلاعاتی الکترونیکی دسترسی دارد؟

برای آگاهی از دسترسی دانشگاه به پایگاههای اطلاعاتی الکترونیکی به وب سایت کتابخانه، بخش جستجوی منابع و سپس پایگاه های اطلاعاتی مراجعه نمایید. لیست پایگاههای قابل دسترسی و میزان دسترسی به آنها مشخص شده است.

برای جستجوی مقالات کنفرانسهای داخلی و برگزاری کنفرانسها از چه منبعی می توان استفاده کرد؟

برای آگاهی از لیست و تقویم کنفرانسهای داخلی و جستجو در مقالات کنفرانسی از سایت مرجع دانش با آدرس http://www.civilica.com استفاده نمایید.

چرا به متن کامل برخی از مقالات در پایگاه های اطلاعاتی مثل ساینس دایرکت دسترسی ندارم در صورتی که این پایگاه خریداری شده است؟

آرشیو کامل نشریات خریداری نشده است و معمولا از سال 1997 به بعد، دانشگاه بسیاری از مجلات را مشترک شده است ضمن آنکه همه مجلات نیز خریداری نمی شوند.

دسترسی به مقالات قدیمی از چه طریق میسر است؟

خرید پایگاه های اطلاعاتی از سال 2005 آغاز شده است و قبل از آن به صورت نسخه کاغذی تهیه می شد که در مخزن کتابخانه نگهداری می شوند و جهت تهیه آنها باید به بخش نشریات کتابخانه مراجعه نمایید.

در صورتیکه دسترسی به مقاله ای امکانپذیر نباشد راهی برای دسترسی به آن وجود دارد؟

بله، در این صورت عنوان مقاله به همراه اطلاعات کتابشناختی آن را به ایمیل Vetlibut@yahoo.com ارسال نمایید.

آیا اطلاعات الکترونیکی دیگری در کتابخانه موجود هستند؟

بله، کتابهای الکترونیکی نیز در کتابخانه دیجیتال از اطلاعات الکترونیکی موجود در دانشکده هستند.

کتابخانه دیجیتال

آیا امکان دانلود از کتابخانه دیجیتال وجود دارد؟

بله

امکان دسترسی به کتابخانه دیجیتال در خارج از دانشگاه چگونه است؟

برای دسترسی به کتابخانه دیجیتال در خارج از دانشگاه لازم است که از UTVPN استفاده نمایید.

می توان درخواست اضافه نمودن منبعی به کتابخانه دیجیتال را داد؟

بله، در صورت درخواست امکان اضافه شدن منبع به کتابخانه دیجیتال با توجه به ضوابط وجود دارد.